I slutet av 1950-talet gjordes stora investeringar för att göra Hammarstrand till en vinterturistort. Då byggdes skidanläggningen Kullstabacken, och några hundra meter västerut även en Bob- och Rodelbana. Den var som längst 1200 meter, men är numera reducerad till 600 meter.
Redan 1960 bildades klubben, då under namnet ARTA bobklubb, vilket var en akronym för AB Ragundadalens turistanläggningar. Numera har man breddat verksamheten till att även innefatta snowracer och alpinrodel. Detta kör man i en parallell bana som görs i ordning med pistmaskin, till skillnad mot Bob, Rodel- och Skeletonbanan som är uppbyggd av trä och betong, och där underlaget är is. Banan har varit plats för 5 VM, 4 EM och 8 världcuptävlingar.
Efter några decenniers törnrosasömn har nu anläggningen rustats upp, och som Sveriges enda platsbyggda bana, blev den åter en viktig träningsbana under åren med reserestriktioner. Man har nu cirka 100 medlemmar, varav bara en liten del är aktiva, och söker ständigt fler funktionärer till såväl banarbeten som kringaktiviteter.
Tidigt i januari startade arbetet med att isbelägga rodelbanan, vilket går till så att man skottar i snö som vattnas fast i underlaget. Den jämnas till med murarslev, och sedan duschar man med vatten tills allt är istäckt. Det behövs oräkneliga ideella arbetstimmar för att få banan i ordning, bara målkurvan tar ungefär 2 veckor. Drömmen i år är att isbelägga ända upp till 600-metersstarten, och ett minimum är 300 meter. Vädret och de ideella krafterna kommer att avgöra vilket.
Vid 2023 års första isläggardag fanns klubbens ordförande Thomas Reinelöv på plats som spindeln i nätet tillsammans med hustrun Siv, dottern Malin och barnbarn. Utrustade med vattenslang, spadar och murarslevar fanns de från Afghanistan nyinflyttade herrarna Ali och Kadir, tillsammans med de rutinerade rodelrävarna Tull Anders Bergkvist och Anders Söderberg. Den sistnämnde körde för Sverige vid OS i Lillehammer, Nagano och Salt Lake City. Vurmen för kälksport håller i sig, och han och familjen lägger mycket tid i Hammarstrand.
– Vi har jätteroligt här, både när vi bygger och när vi åker. Men vi behöver bli flera som hjälps åt. Om allt går bra öppnar vi banan i februari, och då kan alla som vill komma och åka.
Under veckosluten är även naturbanan strax intill öppen för allmänheten, och i priset ingår både kälke och skjuts upp till starten. Sedan är det bara att åka så många gånger man vill och orkar.